Zbrojovky zabrané nacisty: Motory pro bitevníky z Gnome et Rhône
Francouzský výrobce letadlových motorů za války produkoval pohonné jednotky pro německé letouny

Původní Henschel Hs 129 neunesl těžší bomby ani kanóny větší ráže. Problém vyřešil až motor Gnome-Rhône 14M Mars.
Na světoznámého výrobce leteckých motorů Gnome et Rhône uvalili Němci po pádu Francie v červnu 1940 vlastní správu. Továrně nejprve nařídili produkovat licenční motory BMW 801. Tento dvouřadý hvězdicový motor o vysokém výkonu 1 150 až 1 470 kW využívala například stíhačka Focke-Wulf Fw 190 nebo bombardéry Dornier Do 217, Junkers Ju 88 a Heinkel He 277.
Neméně důležitá se pro Němce ukázala produkce původních francouzských motorů. Gnome-Rhône 14M Mars zachránil realizaci projektu jediného letadla určeného převážně pro boj s tanky – silně vyzbrojeného a pancéřovaného stroje Henschel Hs 129.
- NÁZEV: Société des Moteurs Gnome et Rhône
- ZAMĚŘENÍ: letecké motory, motocykly
- HLAVNÍ SÍDLO: Paříž
- DOBA PŮSOBENÍ: 1915–1945
- NÁSTUPCE: Snecma S. A.
Zprvu užívané řadové motory Argus As 410 neměly dostatečný výkon, takže bitevník neunesl těžší bomby ani kanóny větší ráže. Problém vyřešil právě motor Gnome-Rhône 14M Mars, používaný od roku 1941 k výrobě celkem 900 Henschelů Hs 129 B. Pohonná jednotky posloužila také v případě transportního letounu Gotha Go 244.
Francouzský motor Gnome-Rhône 14N využili Němci zase pro obří šestimotorové transportní Messerschmitty Me 323 Gigant. Továrna přitom nikdy nedokázala splnit všechny německé objednávky a do května 1944 vyrobila „jen“ 8 500 motorů z požadovaných 25 000, přičemž svou roli hrály sabotáže.
Seriál: Zbrojovky zabrané Německem
V následujícím seriálu se seznámíme s několika zbrojovkami, které za druhé světové války musely fungovat pro blaho německého zbrojního průmyslu - a to jak toho německého, tak kupříkladu toho protektorátního.