Velká a důležitá práce drobných lodí: Zázračná zachránkyně a nejmenší bojovnice (4)
Koncem května 1940 stály Francie a Belgie před zhroucením a jádro Britského expedičního sboru se ocitlo zablokované v severofrancouzském přístavu Dunkerk. Když se ukázalo, že na jeho rychlou evakuaci Královské námořnictvo nedisponuje dostatečnými kapacitami, musely válečné úsilí podpořit stovky soukromých plavidel

Loď Ena během evakuace posádka opustila, ale na pláži plavidlo našli vojáci a přeplavili se na ní na ostrovy. Tamzine (vpravo) byla nejmenší známou lodí, která se zúčastnila operace Dynamo.
Nákladní plachetnice Ena vyplula na moře již v roce 1906. Zboží z Británie na kontinent převážela už za první světové války, kdy těžila ze svého nízkého ponoru i z toho, že německé ponorky na dřevěné plachetnice odmítaly plýtvat torpédy.
Během operace Dynamo se Ena stala součástí flotily plující k Dunkerku, jenže již po cestě přes průliv se dostala do vážných potíží. Kvůli neustálým leteckým útokům i potížím s manévrováním nakonec posádka loď opustila a vrátila se do Británie na přispěchavší minolovce. O něco později opuštěné plavidlo objevila na jedné dunkerské pláži skupina asi 30 britských vojáků.
Nemohli uvěřit svému štěstí, a ačkoliv nikdo z nich neměl s plachtěním mnoho zkušeností, spustili zašlou loď na vodu. Následovala podivuhodná plavba přes La Manche, při které na loď několikrát zaútočila německá letadla. Plavidlu se ale podařilo přežít, a dokonce doplout až k britským břehům, kde jej našel a odtáhl pomocný remorkér. Po válce se Ena vrátila zpět do služby a po jejím konci se účastnila jako uznávaná veteránka plachetnicových závodů. V současnosti je v soukromých rukou v nepříliš dobrém stavu.
Malá, ale šikovná
Příběh lodi Tamzine se podobal většině podobných plavidel – zkonfiskovalo ji námořnictvo bez vědomí jejího majitele Ralpha Bennetta, kterého se nepodařilo zastihnout. Následně ji čekalo odvlečení do Dunkerku, kde sloužila k přemísťování vojáků z pláží na větší transportní plavidla. To, co loď proslavilo, byla jednoznačně její velikost. Tamzine totiž měří pouze 4,5 metru na délku, což z ní dělá nejmenší známou loď, která se zúčastnila operace Dynamo.
TIP: Potopeni ve službách Jeho Veličenstva: Ztráty Royal Navy za 2. světové války
Zda jí patří tento primát, ale nelze s jistotou říci, protože většinu takto malých plavidel ponechalo námořnictvo po opuštění přístavu jejich osudu. Ačkoliv byla loď v závěru operace údajně neskutečně špinavá a zcela nasáklá krví, dopravilo ji námořnictvo zpět do Británie, kde se o ni záhy přihlásil její majitel. Tamzine se následně dostalo nejlepší možné péče a potomci Ralpha Bennetta ji věnovali Imperiálnímu válečnému muzeu, kde si ji návštěvníci mohou prohlédnout dodnes.
Předchozí části:
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Malá plavidla u Dunkerku (1)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Malá plavidla u Dunkerku (2)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Hrdinka od Dunkerku (3)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Zázračná zachránkyně a nejmenší bojovnice (4)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: Bojovnice s ohněm a zkáza skotského obra (5)
- Velká a důležitá práce drobných lodí: S mořským vlkem za kormidlem (6) (vychází 18. května)