Francouzská stíhačka Nieuport 17: Mrštný drobek ze země galského kohouta
Nejznámější z typů francouzského leteckého výrobce Nieuport vznikl v roce 1915. Dřevěná konstrukce letounu se vyznačovala neobvyklým uspořádáním křídel.
            
                          Replika letounu, jak se ukázal návštěvníkům letecké show v britském Maldonu v roce 2017.
Stíhačka Nieuport 17 byla takzvaným jedenapůlplošníkem, neboť spodní křídlo bylo výrazně menší než horní. Díky tomu vynikal lehký letoun skvělou manévrovatelností a stoupavostí.
Tento koncept použili konstruktéři už u předchozího typu Nieuportu 11. Sedmnáctka se od něj odlišovala výkonnějším motorem a celkově propracovanější konstrukcí, jejíž drak postavil konstruktér Gustave Delage pro agregát Le Rhône 9J.
Standardní výzbroj představoval synchronizovaný kulomet Vickers umístěný před kokpitem. Na frontu se nový stroj dostal v březnu 1916 a 2. května se první jednotkou zcela vyzbrojenou tímto typem stala Escadrille N.57, do konce roku už se nacházel ve výzbroji všech stíhacích jednotek francouzského letectva.
Nieuport 17 C.I
- OSÁDKA: 1 muž
 - DÉLKA: 5,8 m
 - VÝŠKA: 2,4 m
 - ROZPĚTÍ HORNÍHO KŘÍDLA: 8,16 m
 - PRÁZDNÁ HMOTNOST: 375 kg
 - VZLETOVÁ HMOTNOST: 560 kg
 - POHONNÁ JEDNOTKA: rotační motor Le Rhône 9J
 - VÝKON POHONNÉ JEDNOTKY: 82 kW
 - MAX. RYCHLOST: 167 km/h
 - DOLET: 249 km
 - DOSTUP: 5 300 m
 - STOUPAVOST: 5,7 m/s
 - VÝZBROJ: 1× kulomet Vickers ráže 7,7 mm, případně nesynchronizovaný Lewis stejné ráže nad horním křídlem nebo kombinace obojího
 
TIP: Německé stíhačky Albatros: Elegantní lovec císaře Viléma (1)
S nieuportem tak bojovala téměř všechna největší francouzská stíhací esa včetně Georgese Guynemera či Charlese Nungessera. Stroj si objednali i Britové, neboť byl lepší než jejich vlastní stíhačky a používali ho také američtí dobrovolníci z Escadrille Lafayette. V Itálii, Rusku i Británii se stroj dokonce licenčně vyráběl. Od konce roku 1916 začaly být nieuporty doplňovány a postupně nahrazovány novými stíhačkami SPAD.