Explozivní rejnoci: Britské ponorkové torpédomety
O protilodních řízených raketách dlouhého dosahu si námořnictva v předvečer druhé světové války mohla nechat jen zdát. K napadání plavidel protivníka sloužily palubní letouny, jejich nosiče však nebyly příliš rozšířené. Královská marina spoléhala na děla velkých kalibrů a především na torpéda

Britská ponorka HMS Narwhal (N45) nesla 12 torpéd pro šest vrhačů ráže 533 mm. Sloužila od roku 1935 do července 1940, kdy se potopila pravděpodobně po zásahu letounu Luftwaffe. (foto: Wikimedia Commons, Terry Whalebone, CC BY 2.0)
Vzájemné ostřelování manévrujících plavidel salvami těžkých kanonů na rozdíl od leteckých útoků prodlužovalo dobu zápasu, protože na větší vzdálenosti zasáhly protivníka jen některé z mnoha vypálených projektilů. Platilo to i o torpédech, projektilech s výbušnou hlavicí, řídicím systémem a pohonnou jednotkou. Označení získaly podle parejnoků – latinské sloveso torpore znamená ztuhnout či ochromit, a tyto ryby vytvářejí elektrický výboj, který paralyzuje jejich kořist.
Série zlepšováků
Zasáhnout protivníka výbušným „doutníkem“ nešlo nijak snadno. Torpéda směřovala k cíli na hladině nebo pod ní rychlostí 30–80 km/h, s účinným dosahem zpravidla několika kilometrů, maximální délka „doplutí“ činila kolem 20 km. Aby se tyto válce naplněné trhavinou na rozbouřeném moři příliš nevychýlily z dráhy a současně zasáhly pohybující se objekt, vypouštěly se z lodí ve větším počtu zároveň – někdy v sestavě jakéhosi „vějíře“. Jejich stabilitu zajišťoval gyroskop, mechanismus, který stále korigoval pomocí kormidel plavbu torpéda a vracel ho do nastavené osy.
Konstruktéři se dále snažili zvyšovat pravděpodobnost poškození cíle tím, že místo nárazového zapalovače instalovali k hlavicím iniciátor magnetický. Ten zajistil detonaci v případě, že se torpédo ke kovovému plavidlu přiblížilo, a z nějakých důvodů ho minulo. Další „trik“ zvyšující úspěšnost spočíval například v „křižujících“ torpédech namířených proti konvojům a skupinám plavidel – „doutník“ při pohybu „cik cak“ měl větší šanci do některého narazit.
Protože projektilům, které za sebou zanechávaly kvůli paroplynovému a pneumatickému pohonu či spalovacímu motoru viditelnou „dráhu“, se mohla loď vyhnout, přišel další krok – zavádění elektrického pohonu. Některé typy výbušných „rejnoků“ se dočkaly rovněž akustického či magnetického samonavádění.
Raději pod hladinou
Efektnější způsob, jak bez většího rizika a překvapivě „doručit“ torpédo do co největší blízkosti terče, představovalo vypuštění hejna „rejnoků“ ze skrytu pod hladinou, tedy z ponorek. Odpalovací trubice se nacházely v jejich přídi v počtu dvou až šesti, občas i na zádi. Jejich přední a zadní záklopka měla takové jištění, že pokud se otevřela přední, zůstávala uzavřená zadní a naopak, což mělo zabránit fatálnímu přívalu vody do nitra plavidla.
Větší úspěšnost zásahu „rejnokem“ však byla vykoupena mnohem náročnější obsluhou torpédometu „pod hladinou“ než u klasických plavidel. S vrhačem pevně zabudovaným v přídi nešlo pohybovat a mířilo se tedy s celou ponorkou, přičemž cíl pozorovala posádka periskopem.
Před odpálením projektilu muselo mužstvo torpédomet zepředu otevřít, aby došlo k jeho zaplavení a vyrovnání tlaku v trubici s tlakem vody v dané hloubce. K vymetení se někdy výjimečně používala pružina, většinou ale posloužil stlačený vzduch – a vzápětí naskočil vlastní motor torpéda, který ho hnal k cíli. Poté muselo dojít k hermetickému uzavření krytu trupu a přední záklopky na vypouštěcí trubici. Z ní se pak vypustila voda do takzvaných balastních nádrží – ty měly umožňovat změnu hloubky ponoru, zajišťovat stabilitu či náklon plavidla.
TIP: Třída ponorek Gato: Nejdůležitější typ amerických podmořských plavidel druhé světové války
Pomocí malých mechanických kladkostrojů a případně jeřábů a nabijáků námořníci zasunuli zezadu do torpédometru další projektil a v případě zjištění cíle popsanou proceduru zopakovali. Opětovné „naládování“ trvalo u ponorek na začátku druhé světové války dlouho, až 20 minut. Vypouštěcí trubice stejně jako ostatní součásti ponorky poškozovala slaná voda, proto se v docích vyjímaly z trupu a pečlivě udržovaly.